Barn och ungdomar läser mindre eller?

I den nyligen presenterade rapporten (PIRLS, 2006) om barns läsförmåga i årskurs 4 hamnade Sverige som vanligt bra till. Undersökningen är internationell och många länder världen över deltar. För Sveriges del kunde man dock se en något negativ trend, barn läser mindre och inte lika många barn presterar i topp som tidigare årskullar har gjort. Citatet nedan är från pressmeddelandet den 28/11-07

"Det är också färre elever som har en mycket positiv attityd till läsning och som ofta läser längre texter och böcker på fritiden för att det är roligt. Läsning av kortare texter på exempelvis Internet och TV/video konkurrerar om läsutrymmet. Det är också färre elever som kommer från hem med många barnböcker och som har föräldrar som läser ofta och för nöjes skull".

Jag håller helt och hållet med om att, inte minst, Internet är en stor konkurrent till läsutrymmet. Frågan är om barn verkligen läser mindre och är mindre positiva till att läsa. Frågar man dem om att läsa böcker är svaret säkert ja men om man frågar kring att läsa saker på Internet eller läsandet kring olika spel de hanterar är jag inte säker på att man får samma svar. Dessutom tror jag att barn skriver betydligt mer idag än vad man gjorde för bara 10-15 år sedan.  Skillnaden är att de läser och skriver på ett annat sätt än vad vi +40 är vana vid. Om kvalitén av läsandet och skrivandet, bland barn och ungdomar som växer upp idag, är sämre än tidigare generationers läsande och skrivande är nog svårt att uttala sig om. Vi måste till att börja med ställa frågor som är relevanta ang. barns läsande idag. Kanske är det så att barn och ungdomar blir sämre på att läsa och skriva på det sätt vi (+40) är vana vid, men blir bättre på andra områden (kanske bättre anpassade till dagens samhälle).

Det som jag tycker känns mer alarmerande är att föräldrar ägnar mindre tid åt att läsa för barnen. Detta kan också betyda att föräldrar ägnar mindre tid åt barnen överhuvudtaget (vilket det också finns rapporter om). Utifrån detta är det viktigt att föräldrar balanserar datoranvändandet eftersom datoranvändandet kan innebära mycket "ensamtid" eller bara kontakter i cyberspace. Detta ämne kan jag tycka är något vi borde föra mera diskussioner kring.
Idor


Framtidstro

För någon månad sedan gav KK-stiftelsen ut skriften Unga nätkulturer. I boken får läsaren möta delar av den svenska sakkunskapen inom området Unga nätkulturer. Här får vi reda på att ungas medievanor är på väg att förändras radikalt genom att de är ständigt uppkopplade och hittar nya sätt att berätta om vad de gör just nu genom att  dela med sig information till sina närmaste vänner - förutom att de laddar ner musik och film. 

 

Om vi utifrån detta ser på den unga generationen så känner jag en stark framtidstro. De unga är mycket kommunikativt kompetenta - de har erfarenhet av att ständigt vara närvarande för samtal eftersom de tränar på att samtala i många olika sammanhang. De unga ger uttryck för att mötet med vänner, dvs. en social kompetens,  är viktigt oavsett om det sker fysiskt, via telefon/mobil eller på Internet. För det tredje är de unga generösa för de ser det som självklart att dela med sig av det man hittar - framför allt det som man tror att sina vänner har glädje utav. 

 

Jag kan då inte känna någon oro för framtiden även om det finns gott om utmaningar för skola och samhälle. 

 

/Tor


Välkommen till vårt moderna fängelse!

image5
[Skriven av Peter Häggstrand, institutionen för pedagogik]

Vi har byggt vårt fängelse från grunden
Vi har precis börjat vänja oss vid tanken på att hantera utbildningar och studenters inlämningsuppgifter via någon lärplattform. Arbetet med att få personalen att anamma, förstå och börja använda sig av de pedagogiska verktyg som erbjuds i ett slutet LMS (Learning Management System) har pågått under rätt lång tid nu och har inte precis varit rosenrött. Mycket frustration, ointresse, okunskap och ärligt talat ren fientlighet är vad som mött profeterna.

Rivningsdags!
Nu är det så dags för nästa steg i utvecklingen som kommer att ge ÄNNU mer gråa hårstrån...att gå IFRÅN de slutna lärsystemen.
Själva grundidén med ett slutet lärsystem är i grund och botten att efterlikna ett klassrum. Det märks inte minst på metaforerna som används, t ex ord som "klassrum", "Anslagstavla", "lärobjekt" m.m. Den stora fördelen för läraren ligger i ett arbetsmiljömässigt perspektiv. Att allt är snyggt och prydligt samlat på ett ställe med en inloggning. Fast det är inte riktigt sant ändå eftersom mycket av material och kontaktvägar ligger spridda i andra forum och medier ändå.
Dagens pedagogik söker sig gärna utanför det slutna klassrummet, vill vidga tanken, vyerna och tar på olika sätt in hela världen även om det fortfarande till slut måste paketeras i ett fysiskt klassrum. Men via webben verkar det som att vi vill gå TILLBAKA till ett mer slutet synsätt trots att hela världen ligger för våra fötter. Allt ska paketeras snyggt och prydligt inom lärplattformen.

Att möta studenterna där de är
Men, den stora nackdelen med det slutna lärsystemet, lärplattformen är att det INTE är att möta dagens unga där DE befinner sig. Begränsningarna som ligger naturligt i ett enda centralt system gör att vi begränsar lärandet och sätter hårda tyglar på hur vi ska bedöma arbeten och prestationer. Vi låter oss styras av vad som går att göra inom systemet, vilka dokumentformat det tillåter, vilka medier som kan användas, HUR de kan användas och så vidare.
Detta är en av anledningarna till att dagens unga rör sig mellan en mängd olika miljöer. För att de ska kunna uttrycka sig på det sätt som passar just DEM vid ett givet tillfälle. En individualisering som sker tack vare mångfaldheten i dagens teknik.
Lärplattformen är för begränsande och frågan är om inte den spelat ut sin roll inom kort. Det är bättre att använda de forum, kommunikationsmedel och plattformar som fungerar bäst för sitt enskilda ändamål och använda en gemensam plattform som någon sorts startpunkt, inte mer.
I USA är tydligen trenden mer och mer att man lägger ut t ex studiematerial på ställen där studenterna är istället för att tvinga in dem där lärarna är. Fenomen som podcasting har på mycket kort tid fått universiteteten att tänka om. iTunes U som är ett samlingsställe för utbildningsinformation på iTunes Music Store är ett bra exempel på detta.

Om vi ska kunna möta dagens unga så måste vi också röra oss i de fria miljöer som är deras verklighet. Ge dem en chans att vara den människa de kan vara. Den stora utmaningen ligger i att som lärare orka vara guiden i denna ständigt rörliga värld och att våga utnyttja de olika kanaler och möjligheter som finns på ett aktivt sätt.
Resten av världen satsar stort på att hitta nya pedagogiska vägar på nätet...ska vi bara prata om det även fortsättningsvis?

Länkar
Peter Karlberg beskriver i stora drag ungefär samma tankar
http://peter.karlberg.org/articles/2006/11/19/utbildning-bildning-allt-mer-utanf-ouml-r-klassrummet

Se FAQ om iTunesU på Akron University
http://itunesu.uakron.edu/faq.htm

En längre blogg om erfarenheterna med podcasting från Bryn Mawr College
http://www.academiccommons.org/commons/essay/blankenship-podcasting

Kan iPoden förbättra skolan? Frågeställning på Skolforum, Älvsjömässan
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=400&a=305771

RSS 2.0