Digitala medier i pedagogisk praktik

Under hösten 2008 har vi genomfört en kurs (7.5 hp) som har handlat om att erfara nya medier på Internet, hur barn och ungdomar använder dessa medier samt vilken betydelse det får för skola och behandling. Kursen riktade sig främst till verksamma lärare och behandlare. I kursen ingick tre huvudmoment 1) att deltagarna skulle blogga om olika communityn, dvs. vilket klimat som rådde, genus, typ av diskussioner och åldersgruppen. 2) Blogga om kurslitteratur, kommentera varandras bloggar mm. 3) Iscensätta och genomföra en uppgift med hjälp av digitala medier i sitt arbete som lärare och behandlare. Det var 7 studenter som fullföljde kursen.

Efter kursen slut genomfördes en utvärdering. Några av utvärderingsfrågorna handlade om hur studenterna upplevde kursens innehåll i förhållande till den egna pedagogiska praktiken.

Eftersom det är bara var 7 personer som svarat på vår utvärdering blev det svårt att få en enhetlig bild av svaren. Tydligast var dock att alla tyckte de utvecklat förståelse för hur unga människor kommunicerar inom digitala medier. Från kursledningens sida uppfatta vi detta som positivt eftersom det var huvudsyftet med hela kursen!

Det som studenterna uppfattade som mest betydelsefullt i kusen med avseende på sitt eget lärande handlade i flera fall om att man nu vågar testa IT och pröva nya tankegångar i skol- och behandlingsarbetet.

I flera avseenden tycker vi som arbetat fram kursen att syftena har uppnåtts. Inte minst beträffande förhållningssätt och nya användningsområden inom skolvärlden när det gäller digitala medier. Kursen fick även ett intresse utanför studentgruppen och kursledning, t ex genom andra kollegor på universitetet och av media. Vi som arbetat med kursen har även upplevt ett ömsesidigt lärande där studenterna bidragit med ny kunskap till oss t ex genom erfarenhet av att ha varit ute på de olika medierna.

Vid tangenterna
Idor och Pia


RSS 2.0