Är definitionen eller diskussionen viktigast? Vem har rätt svar?

Efter att ha läst Idors blogg "Något som inte vi är men som dom är", samt tänkt igenom hur mycket energi vi i planeringsgruppen för kursen "Ung kommunikation" lagt ner på att försöka identifiera vad vi tänker om och egentligen menar med begreppet ung kommunikation, drar jag en parallell till den diskussion som jag hade med studenterna igår.

Vi startade en ny delkurs, i programmet Pedagogik med inriktning mot ungdoms- och missbrukarvård, med namnet "Ungdom i riskzon". Den första föreläsningen handlar om att försöka definiera vad vi menar med ungdom i riskzon. Hur länge är man barn och när blir man ungdom? Inte så lätt att ens göra den distinktionen. Socialtjänstlagen har en definition, utvecklingspsykologin säger något annat och många arbetskamrater talar om att "den här helgen kommer ungdomarna hem" vilket kan betyda att de vuxna barnen på 30 och 35 år kommer och hälsar på.

Riskzon vad är det? Att definiera risk och zon är inte lika svårt, men när det gäller barn och ungdomar i riskzon blir det genast svårare. Är man i riskzon när det har hänt något eller när  kan tänkas hända något längre fram i tiden och hur långt fram i så fall? Går man igenom den forskning som finns inom området så råder delade meningar om när barn och unga är i riskzon. Man måste i så fall se på riskfaktorer. Ju fler riskfaktorer dessto större risk att hamna i kriminalitet, missbruk eller självskadebeteende. Men nyare forskning vänder upp och ner på riskzonsresonemanget och talar mer om skyddsfaktorer eller vaccinationsfaktorer. Ju fler skyddsfaktorer ett barn har som kan "väga upp" riskerna, ju bättre chans har barn att klara av svårigheter.

Det blev en bra start på kursen igår, med det menar jag att min ambition att få studenterna att reflektera över begreppet  "Ungdom i riskzon", som både lärare och socialsekreterare använder som om det vore något naturvetenskapligt bevisat, är komplicerat och framförallt förknippat med en stor gråzon som inte enkelt låter sig definieras.


Vad har nu detta med ung kommunikation att göra? Jo, som jag ser det har våra diskussioner varit nödvändiga men vi kanske inte kan definiera begreppet så att alla känner att det inryms allt, men däremot kan vi hålla diskussionen levande. Varför inte starta kursen med att problematisera (för att använda ett populärt ord inom universitetsvärlden) kring just begreppet "ung kommunikation".

Trevlig helg!
Inger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0