"Tåget börjar rulla"

Vi har nu haft några träffar och börjar se lite konturer av vår kommande kurs. Kursen är tänkt att ge kunskaper i hur unga människor kommunicerar med varandra, vilka olika kommunikationsmedier och teknisk utrustning som finns, hur dessa fungerar och hur man kan använda dem i den pedagogiska och behandlande praktiken. Vi tror dessa kunskaper är nödvändiga för att förstå barn och unga människors situation där olika tekniska prylar och webbaserade medior är mångas kommunikativa plattform (kanske både på gott och ont).

En diskussion som vi fört är vilken/vilka målgrupper vi skall ha. I dagsläget beslutade vi oss för att lärarstudenter, verksamma lärare, behandlingspedagogstudenter och verksamma behandlingspedagoger kunde vara lämpliga grupper. Omfattningen av kursen kan i ett första skede vara 7.5 "hp" (grundnivå 2-3) och ges både som fristående kurs och ingående i ett program. Förhoppningsvis kan dessa samköras.

En viktig del för själva gruppen blir att förkovra oss när det gäller hur barn och ungdomar kommunicerar idag. Detta tänker vi göra via hårddata från medieforskning och tidskrifter samt genom att gå igenom ett material som finns insamlat på "SVI" (Samhällsvetenskapliga Institutionen) angående barn och ungas medievanor.

Vidare diskuterade vi innehåll i kursen och vad studenterna kan förvänta sig dvs. målet med kursen.
Naturligtvis blir kommunikation ett viktigt innehållsbegrepp men inte bara utifrån nya mediors sätt att påverka utan också hur det påverkar barn och ungas (vuxnas) utveckling och vad händer med det "vanliga" samtalet? Utvecklas kommunicerandet av de nya mediorna eller medför det begränsningar t.ex. när det gäller nära och djupa relationer? Självfallet blir lärandet ett viktigt moment i kursen dels att lära sig "hur det funkar" och dels att lära sig använda utrustning, medior i pedagogiska och behandlingsmässiga sammanhang inte minst för att förstå både fördelar och begränsningar men också för att se hur det påverkar och eventuellt förändrar människors sätt att relatera till varandra.

De etiska aspekterna diskuterades eftersom vi ser detta som ytterst angeläget att ha med i kursen. Hur hanterar man information på nätet, hur bedömer jag trovärdigheten i informationen, vilka konsekvenser kan det få för andra att lägga ut olika typer av information t.ex. kan begrepp som mobbing vara angeläget att resonera kring i dessa sammanhang.

De konkreta målen för de blivande studenterna är följande (hitintills):

Förstå unga människors kommunicerande
Att hantera ny teknik
Att sätta det i ett sammanhang dvs. en pedagogisk och behandlande praktik
Hur påverkar ny medieteknik barn och ungdomar? Hur påverkar detta vuxna?
Etiska aspekter

Från gruppen IKT i ung kommunikation
Tor, Pia Inger, Peter och Idor

Vid tangentbordet
Idor Svensson
Ps: Vi syns i Emmaboda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0